استادسلام مرکز تسهیل خدمات آموزشی

تدریس خصوصی، معلم خصوصی، کلاس خصوصی و آگهی دوره های آموزشی و کارگاه آموزشی

استادسلام مرکز تسهیل خدمات آموزشی

تدریس خصوصی، معلم خصوصی، کلاس خصوصی و آگهی دوره های آموزشی و کارگاه آموزشی

اگر دانش آموز، دانشجو، کاریاب و کاربر و دوستدار یادگیری هستید
اگر دنبال آموزش مهارتی هستید یا معلم خصوصی می خواهید برای هر درسی یا دنبال تدریس خصوصی هستید از همین بالا فقط رشته ای را که می خواهید تایپ کنید لیست مدرس خصوصی برای شما نمایش داده می شود و می توانید از بین آنها مدرسین نزدیک به خود را برای تدریس خصوصی انتخاب کنید.
بایگانی
پیوندها

۲۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

دیروز طبقه پنجم سرای محله امانیه در دفتر خیریه حضرت زهرا بودم خدمت مدیر این دفتر خانم دکتر کاوه، خیریه ایشان و چند خیریه دیگر به نام مرکز امید فردا بررسی کردند که 4 درصد از دانش آموزان، خیلی خوشحال، روز اول میروند مدرسه و متوجه میشوند مانند همکلاسی هایشان که مداد و دفتر و کیف و خودکار دارند، اینها نه دارند و نه می توانند بخرند، نه می توانند تهیه کنند، گاهی حتی این دانش آموز ها شناسایی هم نمی شوند و به هیچ کس نمی گویند مشکل کجاست و به دلیل غرور عدم مطح کردن مشکل، که همه ما با آن در برخی موارد روبه رو هستیم، دیگر به کلی نمی توانیم حتی صورت مسئله را بیابیم، پرتقال فروش را باید اول پیدا کنیم 
تعدادی از خیریه ها هم با ما در ارتباط هستند تا بتوانیم برایشان معلم خصوصی برای تدریس خصوصی پیدا کنیم؛ اغلب برای تدریس خصوصی شیمی، تدریس خصوصی فیزیک، تدریس خصوصی ریاضی، تدریس خصوصی فتوشاپ، کلاس نقاشی، کلاس عکاسی که از طریق استاد سلام به ایشان معلم معرفی می شود و معلم مبلغ تدریس خود را هم تمام و کمال دریافت می کند، حال برویم سر قصه دیروز
دفتر خیریه پر بود از کیف مدرسه، جامدادی، اتود، دفتر های رنگی، پرگار خودکار های رنگ و وارنگ، بچه های کلاس اول را جلوی چشمتان میاورم که با چه چشمان معصومی علاقه دارند در مدرسه باشند و دوست پیدا کنند، معلمی ببینند و شیطنت های کلاس را ببینند و بخندند، حال بدون این کیفی که همه دارند، روز اول به مدرسه می روند و معلم می گوید که برای شروع درس از فردا نیاز است دفتر و مداد داشته باشند، مادرشان حتی توانایی تامین هزینه رفت و آمد را ندارد و او پیاده تا چند کیلومتر باید برود تا به مدرسه برسد، تازه بدون کتاب و دفترو مداد

آنقدر خیلی از ماها همه رنگهای خودکار را داریم که برای تمام شدن و ننوشتن یکی از خودکارهای جا خودکاری دوباره از اول همه را میخریم و نمی دانیم بعد از بزرگ شدن هر یک ازین بچه های پر از نیازهای اولیه تا چند سال آینده جامعه تعدادی از افراد را دارد که می توانند به دلیل کمبودهای کودکی و نبود آموزش و معلم و الگو جامعه را به سمت نادرست و ناامنی ببرند، آموزش خودش از اولین مضامین تربیتی است و باید برای اقشار کم درآمد و بی درآمد و تحت پوشش خیریه ها همه کمک کنیم.
یکی از دوستانم که در کشور استرالیا زندگی می کند، میگفت از حقوق او و بقیه کارمندان درصدی کم میشود و به افراد معتاد به الکل داده میشود تا از آسیب آنها به جامعه جلوگیری شود! در مجامع پیشرفته که از قبل برای آموزش نا آگاه بوده اند هم اکنون با مالیت در بر آمدها درآمدی به الکی ها می دهند و ما نمی خواهیم سهم خود را در اجتماع برای داشتن جامعه ای سالم درک کنیم.

لطفا با اهدا کتاب و دفتر و خودکار برای یکسال یک دانش آموز از آسیب های آینده جامعه بکاهیم و به جای آسیب برای جامعه خود افتخار بخریم، گاهی اوقات خیر و اهدا و پوشش افراد نیازمند، از بعد شخصی و دلی برای خود فرد اهدا کننده خارج میشود و به ابعاد اجتماعی و مسئولیت اجتماعی کمک می کند، وقتی عبارت مسئولیت اجتماعی را می شنویم یک از بخش های آن همین آموزش و اجازه حضور هر کودکی در کلاس های درس است، بچه های حساس تر اتفاقا بیشتر در معرض خطرات اجتماعی قرار میگیرند و خطرپذیری جسمی و روحی آنان به مراتب از کودکان معمول بیشتر است.

لوازم تحریر مورد نیاز نسل های 1350 تا 1360 برای شروع مدرسه در کلاس اول
1- یک دفتر 40 برگ
2- دو دفتر 60 برگ
3- یک دفتر 100 برگ
4- سه مداد سیاه و یک مداد قرمز
6- یک پاک کن (نشکن یا بشکن)
7- یک تراش
8- یک نخ که پاک کن و تراش را به گردن بیاندازیم
9- یک کیف ساده
10- کاغذ کادو و چسب برای جلد کردن کتاب و دفتر

به زودی جشن عاطفه ها هم در کشور برگزار می شود و اینبار با دلی محکم تر برای کودکانمان دفتر و مداد و کیف ببریم و بدانیم این یک حرکت رو به جلو برای تامین امنیت و افتخار رسانی کشورمان است، نسل های قبل که خود ما بودیم با یک دفتر 60 برگ و یک مداد و یک تراش و یک پاک کن و یک کیف راهی مدرسه میشدیم، اما حالا آنقدر این لوازم زیاد شده که خودم حتی دوست ندارم در لیستی آنها را بنویسم، چون نمی پسندم، ولی باید قبول کنیم که دوران متفاوتی نسبت به قدیم شده

لازم نیست لیست لوازم تحریر از انواع مارکها و با انواع قهرمانهای کارتونی را برایتان بنویسم و همه می دانیم که اصل آموزش و نقش ویژه معلم دلسوز می تواند رنگ و لعاب آموزش باشد و فقط جمع آوری نیازهای اولیه هم اکنون تکلیف هر یک از ماست که می توانیم این کار را انجام دهیم

یک عکس از محتویات کیفی که خانم دکتر کاوه و همکارانشان با ارتباطات خود از همه برای کمک توانسته اند تهیه کنند برایتان ارسال می کنم، آدرس کانال تلگرام ایشان را هم میگزارم تا هر کداممان سهمی برای آموزش و این مسئولیت اجتماعی مهم ایفا کنیم 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۵۶
سامان حسینی
سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۵۳ ق.ظ

زلزله استار آپی در آموزش !

هفته نامه شنبه به عنوان اولین هفته نامه اختصاصی استارت آـپ ها علاوه بر اخبار استارت آپی و تکنولوژی مفید که در اختیار قرار میدهد گرد همایی هایی برگزار می کند تا استارت آپ ها از حال همدیگر خبر داشته باشند و برای بهبود عملکردشان پای مشورت بنشینند.

هفته گذشته میز گردی را برگزار کرد تا استارت آپ های آموزشی دور هم جمع شوند و از بالا و پایین کارشان صحبت کنند. و شاید بگویند در این بازار رقابت سالم است و رقیب ها با هم برای مشکلاتشان به دنبال راه چاره هستند.

نغمه عقیلی مدیر عامل استاد سلام یکی از افراد حاضر در این میز گرد بود و همیشه از هفته نامه شنبه به خاطر تمام حمایت هایش در این فضا ممنون است.

لینک زیر صحبت ها، مشکلات و تمام بحث های میزگرد شنبه برای استارت آپ های آموزشی است تا شما هم از آن باخبر باشید و بدانید صاحبان کسب و کار های اینترنی با چه مشکلاتی سر و کله دارند و برای حل آن چه راه حل هایی را امتحان می کنند.

زلزله استارت آپی د رآموزش

زلزله استارت آپی در آموزش

استاد سلام مرجع تدریس خصوصی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۵۳
سامان حسینی
دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴ ب.ظ

بزرگداشت محمد بن زکریای رازی

از قدیم گفته اند و بارها شنیده ایم که ایران مهد علم و دانش است و همواره فرزندان ایران زمین، علوم و دانشهای مختلف را به سراسر جهانیان برده اند. شاید در نظر اول کمی غلو آمیز باشد، اما وقتی در زندگینامه مشاهیر ایرانی دقت می کنیم در می یابیم که بسیاری از اولین کشفیات در علوم مختلف، از ایران به سایر نقاط دنیا رفته است.

بزرگترین دانشمندان و بزرگان علوم نیز عموما ایرانی بوده اند. یکی از این مشاهیر، محمد بن زکریای رازی است.

محمد بن زکریای رازی پزشک، فیلسوف و شیمیدان ایرانی است که آثار ماندگاری را در زمینه پزشکی، شیمی و فلسفه نوشته است. او به عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد در جهان معروف است.

او در سال 244 خورشیدی در شهر ری به دنیا آمد.شهر ری در آن زمان سرزمین عالمان و ادیبان ومحفل ادب و فلسفه بود. او در جوانی عود می نواخت و گاهی شعر هم می سرود. بعد به زرگری وسپس به کیمیاگری روی آورد. در سنین میانسالی طب را آموخت . برای آموختن علم به بیمارستان بغداد که در آن زمان جانشین دانشگاه جندی شاپور بود، رفت. بعدها رئیس بیمارستان معتضدی شد و پس از مرگ معتضد خلیفه عباسی به ری رفته، ریاست بیمارستان ری را به عهده گرفت و تا آخر عمر در این شهر طبابت کرد. یکی از نوآوری های وی تاسیس بخش بیماران روانی در بیمارستان معتضدب بغداد بوده است. رازی مردی خوش خلق و کوشا در درس بود. به بیماران توجه بسیاری داشت. مخصوصا درباره فقرا بسیار رئوف بود. رازی در کتابی که با عنوان « الفهرست» از او بر جا مانده درباره صفات پزشک گفته که: هر کسی لایق طبابت نیست و جاهلان عالم نما را به شدت مکوم می کرد.

زکریای رازی اولین کسی بود که تشخیص تفکیکی بین آبله و سرخک را بیان کرد. رازی نخستین پزشکی است که برخی از شعبه های اعصاب را در سر و گردن شناخته و درباره آنها توضیحاتی داده است.

رازی اسراف در دارو را بسیار مضر می داند. او می گوید اگر پزشکی بتواند بیماری را با غذا درمان کند به سعادت رسیده است.

رازی تحصیل در شیمی را قبل پزشکی شروع کرد. عمده تاثیر رازی در شیمی در طبقه بندی مواد است. او نخستین کسی است که اجسام را به سه دسته نباتی، جمادی و حیوانی تقسیم بندی کرد. وی پایه گذار شیمی نوین است.

کشف های بسیاری را  به او نسبت داده اند.

  1. رازی کاشف الکل است.
  2. اسید سولفریک را کشف کرد.
  3. از تاثیر آب آهک بر نوشادور، اسیدکلریدریک به دست آورد.
  4. استات مس یا زنگار از کشفیات اوست.
  5. از سوزاندن زرنیخ، اکسید آرسنیک یا مرگ موش را فراهم کرد.
  6. اسید سیتریک را از آب نارنج به دست آورد.
  7. و ...

رازی 56 کتاب در طب دارد. 33 کتاب در علوم طبیعیات نوشته است. 7 کتاب در منطق دارد. 10 کتاب در ریاضیات و نجوم، 17 کتاب در علوم فلسفی، 6 کتاب در علوم ماوراء الطبیعه، 14 کتاب درباره الهیات، 22 کتاب در کیمیا، 2 کتاب در کفریات و 10 کتاب دیگر در علوم مخالف دیگر که جمعا 184 جلد کتاب است.

شایسته است در سالروز تولد چنین اعجوبه ای، از زحماتش قدرشناسی کنیم. او با کشف الکل، جان بشر را نجات داد و با کشف راه درمان بسیاری از بیماریها، انسان را تا ابد مدیون خود کرد. به احترام این اسطوره ی علم و فخر ایران زمین، تمام قد می ایستیم.

استاد سلام، مرجع تدریس خصوصی از جمله تدریس خصوصی فیزیک، تدریس خصوصی شیمی، تدریس زبان انگلیسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۰۴
سامان حسینی
دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۲ ب.ظ

تفاوتهای تحصیل در دبیرستان و دانشگاه


اکثر کسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده و به دانشگاه می روند، خیلی زود به تفاوتهای بین تحصیل در دبیرستان و دانشگاه پی می برند. دانشگاه به نسبت دبیرستان از ماهیتی متفاوت برخوردار است و نوع تحصیل در دانشگاه و دبیرستان با هم فرق دارد. در یک نگاه کلی، می توان به تفاوتهای ساختاری که در هر دو نظام وجود دارد اشاره کرد.

برای دانش آموزان دبیرستانی که در آستانه ورود به دانشگاه هستند، لازم است تا مهارتهای خاصی را برای ورود به دانشگاه بیاموزند.

 بسیاری از دانشجویان ترم های اول، بدون در نظر گرفتن این تفاوتها، آخر هر ترم با میزان زیادی درس که روی هم تلنبار شده روبرو می شوند که باید برای امتحان مطالعه کنند. اضافه کنید به این حجم درسها، میزان زیادی تحقیق، مقاله، گزارش های کارآموزی و ... که هر ترم با آن مواجه هستید.

برای آشنایی و اطلاع فارغ التحصیلان دبیرستانی، ذکر تعدادی از این تفاوتها را لازم می بینیم.

  1. از حجم بالای مطالب درسی تعجب نکنید. در مقایسه با دبیرستان، با تعداد زیادی از منابع قطور آموزشی مواجه می شوید. مطمئن باشید این میزان اطلاعات را در شب امتحان نمی توانید به خاطر بسپارید. پس از روزهای اول شروع ترم، یادداشت بردارید، مرور کنید و درس بخوانید. از جزوه های آموزشی بچه های ترم بالاتر هم می توانید استفاده کنید.
  2. در دانشگاه، استاد تنها کلیات را به شما می آموزد. برخلاف دبیرستان که محور آموزش دبیر است و موضوعات درسی را نکته به نکته به شما یاد می دهد، در دانشگاه نقش دانشجو بسیار برجسته است.
  3. در دانشگاه علاوه بر اینکه دانشجو باید برمطالب درسی مسلط باشد، باید در بحث های کلاسی شرکت کند، ایده بدهد و نظر خود را مطرح کند. به این ترتیب علاوه بر درس، یک دانشجو باید بر مهارتها، توانایی های اجتماعی و اطلاعات عمومی و اجتماعی روز نیز مسلط باشد.
  4. در دبیرستان عموما خانواده ها به صورتهای مختلف بر کار دانش آموز نظارت دارند تا نظم بیشتری به روند آموزشی فرزندشان بدهند. زندگی دانش آموز محدود به خانه و دبیرستان است. ضمنا امتحانات منظم دبیرستان باعث می شود تا دانش آموزان به مطالعه ترغیب شوند. از سوی دیگر نظارت والدین و نقش آنها در مطالعه دانشجو بسیار کمرنگ می شود.
  5. نظارت بر حضور و غیاب دانش آموزان دبیرستانی بسیار سختگیرانه تر از دانشگاه است. غیبت ها و تاخیر به والدین اطلاع داده می شود. حتی در آموزشگاههای تدریس خصوصی کنکور نیزمقررات سختگیرانه ای برای حضور و غیاب دانش آموزان وضع می شود. اما در دانشگاهها چنین برخوردی نیست و دانشجویان مجاز به حد معینی از غیبت هستند. اما اگر دانشجویی برنامه ریزی مستقل و بدون اجبار را تمرین نکرده باشد، دچار مشکل شده و نمی تواند از فرصتهای آموزشی موجود استفاده کند.
  6. گاهی دانشجویان مجبور می شوند در تهیه مقالات یا برای برخی از دروس تخصصی از منابع غیر فارسی استفاده کنند. این در حالی است که عده زیادی از دانشجویان بر زبان انگلیسی تسلط کافی ندارند. برای اینکه در ترم های اول دچار مشکلات مضاعفی نباشید، از همین امروز برای رفتن به کلاس تدریس زبان انگلیسی برنامه ریزی کنید. ممکن است رفتن شما به کلاس خصوصی زبان انگلیسی وقت شما را بگیرد. می توانید برای جلوگیری از اتلاف وقت، کلاسهای آن لاین تدریس خصوصی را امتحان کنید. ضمن اینکه مطمئن می شوید، کلاسهای دانشگاه و کلاس تدریس خصوصی زبان انگلیسی شما با هم تداخل ندارد.

اگر قبول شدن در کنکور سراسری دانشگاه را به فال نیک بگیرید و درس هم بخوانید، می توانید حاصل یک سال رفتن به آموزشگاههای کنکور، دوره های آموزشی و کلاس هاس تدریس خصوصی از جمله تدریس خصوصی ریاضی و تدریس خصوصی فیزیک را به شیرینی تجربه کنید.

استاد سلام، مرجع کلاسهای تدریس خصوصی زیست، تدریس خصوصی شیمی و تدریس خصوصی حسابان قبولی شما را تبریک می گوید و برای شما آرزوی تجربه های شیرین در دانشگاه را داریم. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۰۲
سامان حسینی

پزشکی حرفه ای است که آدمی هیچگاه از آن بی نیاز نبوده است. پزشک، انسانی است که علاوه بر عالم بودن  بر علوم مرتبط با جسم و درمان بیماریها، باید بر مسائلی که روح نیز با آنها درگیر است مسلط باشد. این در حالی است که پزشکان با ادای سوگند متعهد به نجات جان بشر می شوند. البته که رسالت و تعهد پزشک، محدود به توانایی های علمی او نمی شود. یک پزشک ماهر، علاوه بر داشتن تخصص در امر پزشکی، باید ویژگی هایی مثل صبر، رازداری، خوش خلقی، مهارتهای ارتباطی و ... داشته باشد.

اول شهریور ماه هر سال در ایران مصادف با روز پزشک، به پاس خدمات ارزنده ابوعلی سینا - مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوف و دانشمند ایران - به قدرشناسی از این قشر زحمتکش پرداخته می شود.

پزشکی حرفه ای است که مورد علاقه عموم مردم است. حتی پزشک شدن برای بسیاری از ما در کودکی جزو آرزوهای بزرگ بوده است. اینکه حرفه پزشکی و البته پزشکان برای همه جامعه محبوب هستند، باعث شده تا اغلب پدر و مادرها برای اینکه فرزندشان در دانشگاه، رشته پزشکی بخواند و در آینده پزشکی حاذق و محبوب باشد، تمام تلاششان را به کار گیرند. از بازگو کردن آرزوهایشان در کودکی فرزند تا ثبت نام او در بهترین آموزشگاههای کنکور، حتی گرفتن معلم برای تدریس خصوصی مانند  تدریس خصوصی فیزیک، تدریس خصوصی شیمی و تدریس خصوصی زیست از جمله تلاشهای پدر و مادرهاست.

پزشکی شاخه های بسیار زیادی داشته و آنقدر گسترده است که پرداختن به تمام زیر شاخه های آن در یک مجال کوتاه ممکن نیست. دانش آموزانی که در سلهای آخر دبیرستان مشغولند، احتمالا اطلاعات بیشتری در این زمینه دارند.

برای پذیرفته شدن در شخه های مختلف رشته پزشکی نیز به کسب نمرات بالا در درسهای زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک نیاز است. به همین دلیل است که آموزشگاهای کنکور بری این دروس از استادان نامدار و حرفه ی استفده می کنند و عموما کلاسهای تدریس خصوصی زیست، تدریس خصوصی شیمی، تدریس خصوصی فیزیک و تدریس خصوصی ریاضی طرفدرن زیادی درد.


پزشک دیگر متعلق به خودش نیست. یک پزشک گاهی بیماران را درمان می کند، اغلب آنها را تسکین می دهد وهمیشه به آنها آرامش می بخشد. گاهی شیفت های طولانی مدت و سر و کله زدن با بیماران عجیب و غریب، از پزشکان ما آدمهای دیگری می سازد. اما عموما قلب مهربان این انسانهای شریف، پشت نقابی از خستگی ها و خبرهای بدی که درگاها بیمارستانها از آنها می شنویم، پنهان شده است. بیایید در سالروز تولد بزرگترین پزشک جهان که نامش همراه با نام سرزمینش برقله های علم پزشکی جهان میدرخشد، پزشکان سرزمینمان را قدر بشناسیم.

استد سلام به همه دانش آموزانی که رویای پزشک شدن را در سر می پرورانند،در راه رسیدن به آرزویشان همراه آنهاست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۰۰
سامان حسینی
دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸ ق.ظ

فعالیت های جالب و با حال مسجد

30 مرداد روز جهانی مسجد


چند سال پیش، در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی،  ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالروز آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل را به عنوان روز جهانی مسجد تعیین کند.


کعبه نخستین خانه توحید و اولین جایگاه پرستش خداوند است. مسجد، قلب تپنده ی دین اسلام و جایگاه پیوند آسمان و زمین است. مکانی که از زمان تولد اسلام مهمترین مرکز  فعالیت های مذهبی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و جهادی بوده است. مسجد الاقصی در سال  1348توسط صهیونیستها به آتش کشیده شد. بر طبق عقیده یک جریان مسحی صهیونیستی که اعتقاد دارد ویرانی مسجدالاقصی شرط ظهور حضرت مسیح است! این مسجد توسط اشغالگران تخریب شد. مسجد الاقصی دومین مسجد در اسلام به شمار می آید و از نظر درجه اهمیت، بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی قرار می گیرد. از آنجا که این مسجد قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان جایگاه ویژه ای دارد.


مساجد کشور در طول 37 سال گذشته حدود 8/2 برابر شده است ولی این عدد به اعتقاد کارشناسان چندان متناسب با میزان افزایش جمعیت نبوده است. امروزه تعداد کانونهای فرهنگی مساجد به 21 هزار و 709 باب رسیده و همچنین 12 هزار و 137 باب کتابخانه باز و مخزن دار در مساجد تشکیل شده.

تا دو دهه پیش در بسیاری از مساجد محله ها، فعالیت های جانبی فراوانی به جز انجام واجبات و فرایض دینی انجام می شد. برگزاری دوره های آموزشی و اردوهای تابستانی از مهمترین و پر استقبال ترین این فعالیت ها بود. در زمانی که آموزشگاههای تدریس خصوصی به اندازه ی الان نبود، عموم مردم با توجه به اعتماد به این مکانهای مقدس و نیز مناسب بودن شهریه و هزینه کلاسهایی که در این مساجد برگزار می شد، تمایل داشتند فرزندان خود را به این مراکز بفرستند. حضور بچه ها در این کلاسها علاوه بر اینکه به گذران اوقات فراغت آنها کمک بسیاری می کرد، در علاقمندی آنها به مسجد هم بی تاثیر نبود. وقتی دانش آموزی دوستان صمیمی و هم محله ای خودش را در کلاس آموزش قرآن یا کلاس تدریس خصوصی زبان که در مسجد محله برگزار می شد می دید، شوق بیشتری برای رفتن به مسجد از خودش نشان می داد چرا که آنجا مکانی بود که به همه خوش می گذشت. همه بچه های دهه شصت از رفتن به اردوهایی که متولی اش مسجد محله بود، خاطرات بسیار خوبی دارند.

کتابخانه های مساجد نیز همیشه شلوغ و پر طرفدار بودند. هر کس کتابی داشت که بارها خوانده بود، به کتابخانه ی مسجد هدیه می کرد و تقویت حس همکاری و همدلی بین بچه هایی که هم محلی بودند، برایشان درسهای ارزنده ای داشت.

امروزه و با توجه به اینکه نوجوانان و جوانان درگیر مسائلی هستند که اهمیت مسجد برایشان کمرنگ شده، خوب است به فکر راهکار موثری برای رونق بخشیدن به جنب و جوش های سالهای قبل بود. به نظر می رسد چنانچه برای این قشر از جامعه با توجه علاقمندی اشان به دنبال برگزاری کلاسهای آموزشی یا فعالیتهای جانبی مثل نمایش فیلم، انجمن های علمی و ادبی و نیز برگزاری کارگاههای آموزشی باشیم، خواهیم توانست در دراز مدت شاهد حضور موثر نوجوانان و جوانان در مساجد باشیم.

قدر شناسی از خدمتگزارانی که در مساجد مشغول به کار هستند از واجبات است. اینکه این عزیزان بدانند برای همه مردم قابل احترام و اعتمادند و فعالیت آنها برای کمک به همه مردم است، علاوه بر ایجاد حس خوب به آنها اعتماد به نفس می دهد. پس در روز بین المللی مساجد، از آنها تشکر کنیم و با رفتن به نزدیکترین مسجد محل زندگی امان به چشم دیگری به مسجد و فعالیتهایش نگاه کنیم. چطور است خودمان پیشنهاد بدهیم تا اگر تخصصی داریم، برای کوچکترها کلاس آموزشی بگذاریم. مثلا اگر نقاشی بلد هستید، اعلام کنید که یک روز در هفته برای کودکان، کلاس آموزش نقاشی برگزار می کنید. یا اگر در فصل امتحانات بودید، پیشنهاد کنید برای شب امتحان، کلاس تدریس خصوصی و رفع اشکال برگزار می کنید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۵۸
سامان حسینی
دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۴۶ ق.ظ

چند نکته ی فوق العاده در یادگیری پیانو (1)

امروز داشتم توی اینترنت جستجو میکردم، واسه پیدا کردن نکات مفیدی که در یادگیری صحیح پیانو موثر هستن، ولی یا نمیدونیمشون، یا بهشون توجهی نداریم معمولا. به این مقاله برخوردم که بسیار جالب بود واسم. خودم بصورت ناخواسته از چندتا از این اصول تبعیت میکردم، که نتیجشون واقعا عالی بوده. پیشنهاد میکنم بخونین و دقت کنین روی این مطالب.

شکل بیانشون اینجوری هست که اول تفکری که در ذهن عموم هست رو مینویسم، بعدش توضیحاتی در اون زمینه، که صحیح هست یا اشتباه. این نوشته ها هم از منبع مربوطه هست، و هم از تجربیات شخصی خودم دوستای خوبم.

1-      "من نباید جلو استادم اشتباه کنم، اگه این کار رو انجام بدم استاد از من زده میشه و درست تدریس نمیکنه". خوب استاد داریم تا استاد! یک استادی که هدفش آموزش صحیح شما هست، با تمرکز شما روی تمرین و تلاشی که نشون میدین خوشحال میشه، و تمرین های بهتر و دقیق تری به شما میده، فقط به این شرط که تلاش شما رو ببینه. یقینا واسه اینکه هیچ اشتباهی نداشته باشین باید تمرین کنین، و بدونین استاد خوب دنبال این هست که نقاط ضعف و موارد کوچکی که شما خودتون حواستون نیست رو پیدا کنه و گوشزدتون کنه، که شما پیشرفت کنین. پس از اینکه استادتون اشتباهاتون رو میگیره ناراحت نباشین، و خوشحال باشین اتفاقا. بعضیا از ترس اینکه درس اون روز رو کامل بلد نیستن نمیرن سر کلاس!! خوب این باعث میشه که اشتباهات تمرینات خودشون رو یاد نگیرن و همون مسیر اشتباه خودشون رو ادامه بدن. هرگز از انجام اشتباه در مقابل استاد نترسید، البته بازم میگم، استاد داریم تا استاد!

2-      "بچه ها سریع تر از بزرگسالان یاد میگیرن". هیچ ربطی نداره!  نمونه بازرش جلوی روتونه. من یک سال و تقریبا دو ماه هست دارم پیانو یاد میگریم. البته قبلش یک دهه گیتار تمرین میکردم. ولی بازم ربطی نداره!! اگه بخوایم تفاوتی بین کوچک و بزرگ بگیم اون آزادی عمل و فکر کوچک هست، که درگیر سختی های زندگی نیست، از هفت دولت آزاده، راحت میره کلاس و برمیگرده غذاشو میخوره میره سر پیانو تا هروقت دلش بخواد. ولی بزرگسال حتما به برنامه ریزی نیاز داره که بتونه نونشم در بیاره بنده خدا. همش به تمرکز و تمرین بستگی داره. اگه کسی تمرکز تمرین پیانو رو نداشته باشه، یقینا یاد نمیگیره پیانو رو. بزرگسالان محترم نیان خودشون رو هی با بچه هایی که چند ساله تمرین پیانو میکنن مقایسه کنن! درسته کوچیکه، ولی چندساله داره تمرین میکنه! رمز موفقیت در پیانو فقط تمرکز، تمرین و تسلط هست و بس.

3-      "از اونجایی که من از بچگی پیانو رو شروع نکردم، نمیتونم در آینده به خوبی پیانو بنوازم".  هیچ وقت واسه یادگیری دیر نیست! درسته که شروع زود هنگام موسیقی، در سنین کودکی، در یادگیری ما در بزرگسالی کمک زیادی هست، ولی نیازی نیست که این یادگیری موسیقی حتما از پیانو شروع شده باشه. مثلا: بچه هایی که خوب میرقصن هم میتونن به راحتی و سریع در پیانو پیشرفت کنن!! پیانو یعنی موسیقی، موسیقی یعنی هماهنگی در صداها و آواها، که یقینا بچه های شیرینی که با یه آهنگ خوب میرقصن، خوب میفهمن هماهنگی یعنی چی! پس هر نمونه فعالیت هماهنگی که داشته باشین، در یادگیری میتونه سرعت شما رو بالا ببره، و کسانی که نداشتن دلیلی بر این نیست که نتونن پیانو یاد بگیرن، میتونن این هماهنگی رو با شروع یادگیری پیانو، یاد بگیرن.

4-      "من اول باید تکنیک های عجیب و غریب پیانو نوازی رو یاد بگیرم، بعدش برم قطعات پیانو رو بزنم". به هیچ عنوان. من بعد از چهار ماه کار با پیانو رفتم قطعه ی فور الیزه ی بتهون رو زدم. درسته، نشد اول اون چیزی باشه که باید باشه. اما با تمرین و در آوردن تکینکای لازم و کمک گرفتن از استاد، بعد از دو ماه بعدش قطعه رو درست زدم. حرفه ای شدن در تکینک های پیشرفته، و زدن قطعات سنگین دو مقوله ی جدا هستن. مثل سیب و پرتقال. واسه هر کدوم شما باید تمرین های خاص خودشون رو داشته باشین و وقت بگذارین. این اشتباهه که در کباس های تدریس خصوصی پیانو اول هنرجو رو مجبور کنین که فقط مثلا کتاب هانون رو تمرین کنن، یا فقط گام بزنن، باید بینابین آموزش قطعات موسیقی ساده شده رو هم داد بندگان خدا اجرا کنن یه روحیه ای چیزی بگیرن واسه ادامه دادن! اما نکته ای که هست اینه که قطعه ای که شخص داره میزنه، باید تکنیک هاش رو قبلا یاد گرفته باشه، نه در درسی که تازه داره میزنه تکنیک هاش رو تازه بدن به هنرجو که یاد بگیره.

5-      "من باید هر روز تمرین کنم". اگه بینابین ایام هفته، یکی دو روز رو استراحت کنین، نتنها شما رو عقب نگه نمیداره، که به شما کمک میکنه تمرکز داشته باشین روی هر چیزی که دارین کار میکنین! بعنوان مثال، بدن سازی رو در نظر بگیرین. به کسانی که حرکات سنگین انجام میدن میگن روز بعدش برن استراحت. داغون میشن بعد از تمرین، عضلات خورد میشن، و وقتی دوباره میخوان سرپا بشن، قوی تر از قبل خواهند بود. اینو میتونین از نزدیک ترین باشگاه بدن سازی، و مربی بدن سازی ای که در دسترستون هست بپرسین!! مغز ما هم شبیه به همین قضیه کار میکنه. من خیلی خیلی خیلی از این مطلب استفاده کردم، و شگفت زده شدم از نتیجش. احساس گناه نکنین از یکی دو روز استراحت خودتون، چون ذهن باید آزاد و سرحال باشه تا تمرین انجام شده ی شما رو شکل بده و واسه همیشه توی خودش ثبت کنه، نه اینکه با این درگیر باشه که احساس گناه شما رو برطرف کنه، که این استرس بدتر کارتون رو خراب میکنه. پیشنهاد میشه چهار روز در هفته تمرین، و سه روز استراحت در آرامش کامل و خوشی!!! بهتون قول میدم این جواب میده، من دقیقا سه روز استراحت داشتم، و چهار روز تمرین. نتیجش رو بعد از چهار ماه در فایل تصویری که از خودم در این لینک گذاشتم میتونین ببینین. بهتره که جریان استراحت و تمرین یک روز در میان باشن دوستان.

منبع : http://dooste-man-piano.blogsky.com/1392/03/21/post-35/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%87-1-

به امید پرواز انگشتای شما دوستان عزیز...

استاد سلام مرجع تدریس خصوصی ریاضی و تدریس خصوصی فیزیک 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۴۶
سامان حسینی
دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۴۴ ق.ظ

بهترین روش مطالعه درس فیزیک چیست ؟

اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید، احتمالا خیلی وقت‌ها هنگام حل مسائل فیزیک احساس کرده‌اید این درس کاملا برای‌تان ناآشناست! در این صورت، شاید دست‌به‌دامانِ کتاب‌ها یا سی‌دی‌های کمک‌آموزشی شده باشید. برخلاف تصور خیلی از دانش‌آموزان، فیزیک چیزی فراتر از حفظ فرمول‌ها و جایگذاری داده‌های مسئله در آنهاست. در این مطلب می‌خواهیم شما را با روش مطالعه درس فیزیک آشنا کنیم تا بتوانید فیزیک را راحت‌تر و اصولی‌تر یاد بگیرید و حتی از آن لذت ببرید.
اولین نکته‌ی مهمی که باید بدانید، این است که برای فهمیدن فیزیک، باید مسئله حل کنید. معلم فیزیک شما، بر قوانین و مفاهیم اصلی تأکید می‌کند و شما به‌عنوان دانش‌آموز، باید بتوانید از این قوانین برای درک و حل مسئله استفاده کنید.
مطالبی را که قرار است در طول ترم فرا بگیرید، به‌طور مختصر مرور کنید تا بتوانید برنامه ریزی کنید و بازدهی‌تان را بالا ببرید. برای درک و به خاطر سپردنداده‌ها و فرمول‌ها، باید مطالب اساسی و نکاتی که مباحث مختلف را به‌هم مرتبط می‌کنند، یاد بگیرید. به‌هرحال گاهی بعضی از فرمول‌ها را فراموش می‌کنید، اما درک مباحث اساسی به شما کمک می‌کند برای خودتان فرمول بسازید.
با استفاده از موارد زیر، سعی کنید در ابتدای ترم یا جلسات کلاس های تدریس خصوصی فیزیک پیش‌زمینه‌ای از فیزیک به‌دست بیاورید تا بتوانید گام‌های بعدی را بهتر دنبال کنید.
۱. به سرفصل‌های درس توجه کنید و توضیحاتی را که درمورد آنها ارائه شده است، مطالعه کنید. به‌دنبال نکات اساسی بگردید، سعی کنید الگوی حاکم بر کتاب را شناسایی کنید و بین این درس و آموخته‌های قبلی‌تان، ارتباط برقرار کنید.
۲. کتاب‌تان را بررسی کنید. برای این کار:
فهرست و مقدمه را بخوانید؛
هر یادداشتی را که خطاب به دانش‌آموز یا معلم در مقدمه آمده است، مطالعه کنید؛
سرفصل‌ها را بررسی کنید تا ببینید کدام عناوین حذف شده‌اند و کدام مطالب را در طول ترم خواهید خواند.
۳. همچنان که با این روش کتاب را بررسی می‌کنید، نکات اصلی و مباحث پایه را هم پیدا کنید. نگاهی به مسئله‌ها بیندازید و ببینید نکات اساسی چگونه در این مسائل به‌کار گرفته شده‌اند.

با آمادگی در کلاس حاضر شوید، چون تنها در این صورت می‌توانید نهایت استفاده را از کلاس ببرید و از پتانسیلی که برای یادگیری در کلاس وجود دارد، استفاده کنید.
برای کسب این آمادگی، لازم است یاد بگیرید قبل از کلاس، در حین کلاس و بعد از کلاس، چگونه باید مطالعه کنید و چه کارهایی باید انجام بدهید.
روش مطالعه درس فیزیک قبل از کلاس
عنوان فصل را بررسی کنید تا بدانید قرار است چه مباحثی را یاد بگیرید. بخش‌هایی از کتاب‌تان را که مربوط به آن مباحث هستند، به‌طور اجمالی مطالعه کنید. این بررسی اولیه به شما کمک می‌کند کلاس را بهتر دنبال کنید، چون با اصطلاحات علمی آن آشنا شده‌اید و راحت‌تر می‌توانید مباحث را با آموخته‌های قبلی‌تان پیوند بدهید.
مقدمه و خلاصه‌ی آن فصل را بخوانید و به تیترها و زیرمجموعه‌های آنها توجه کنید. سعی کنید درمورد مباحثی که قرار است پوشش داده شوند، در ذهن‌تان سؤال ایجاد کنید. این کار به شما کمک می‌کند به درس مسلط شوید و درنتیجه آن را بهتر درک کنید.
تصاویر و عکس‌ها را بررسی کنید. ببینید هر تصویر کدام‌یک از مباحث اصلی را شرح می‌دهد.
کلمه‌های جدید، واحد‌های اندازه‌گیری، فرمول‌ها و سایر موارد جدید را یادداشت کنید.
قبل از تدریس، زیر عبارات خط نکشید و آنها را هایلایت نکنید، چون ممکن است استادتان روی آن مطالب تأکید نداشته باشد.
چند لحظه قبل از آغاز کلاس، یادداشت‌های جلسه‌ی قبل را مرور کنید تا بتوانید درس آن جلسه و ارتباط آن با مباحث قبلی را بهتر بفهمید.
روش یادگیری درس فیزیک در کلاس
به‌موقع به کلاس بروید و تا پایان در کلاس بمانید. اساتید معمولا نکات مهم را در اولین و آخرین دقایق کلاس بیان می‌کنند و متأسفانه در این زمان‌ها بیشترِ دانش‌آموزان به دلایل مختلف به درس گوش نمی‌کنند.
یادداشت برداری کنید. فهرستی از خلاصه‌هایتان تهیه کنید تا برای مراجعه‌های بعدی دچار مشکل نشوید. به‌اندازه‌ی کافی فضای حاشیه را خالی بگذارید تا بعدا بتوانید نکات و سؤالات را یادداشت کنید یا می‌توانید یادداشت‌هایتان را روی یک برگه و نکات و سؤالات را پشت آن بنویسید.
وقتی یک طرح یا نمودار را از روی تخته رسم می‌کنید، یادتان باشد کامل بودن آن مهم‌تر از زیبا بودنش است. شما نباید فقط آنچه را که روی تخته می‌بینید کپی کنید، سعی کنید نکاتی را که استاد نمی‌نویسد ولی درموردشان صحبت می‌کند نیز یادداشت کنید.
اگر هنگام یادداشت‌برداری از مطالب جاماندید، یک فضای خالی برای آن بگذارید و ادامه بدهید. بعدا می‌توانید جزوه‌تان را تکمیل کنید.
از سؤال پرسیدن خجالت نکشید. بسیاری از معلم‌ها به نظرات و سؤالات دانش‌آموزان احتیاج دارند تا بتوانند کلاس را پیش ببرند و موضوع را باز کنند. گاهی‌اوقات هم فراموش می‌کنند یکی از مراحل حل مسئله را توضیح بدهند یا مطلبی را اشتباه می‌نویسند.
روش مطالعه درس فیزیک بعد از کلاس
در اولین فرصت، یادداشت‌هایتان را بازبینی و اصلاح کنید. نیازی به بازنویسی یا پاک‌نویس نیست. به‌جای آن، نکات مهم را پیدا کنید و بین موضوعات اصلی ارتباط برقرار کنید. این نکات را در حاشیه‌ها به‌طور خلاصه بنویسید. این زمان فرصت خوبی‌ است تا یادداشت‌ها و جزوه‌‌تان را با هم ترکیب کنید تا در آخر ترم فقط یک جزوه را بخوانید!
همچنان که یادداشت‌هایتان را بررسی می‌کنید، ممکن است سؤالات مختلفی به ذهن‌تان برسد. این پرسش‌ها را یادداشت و سعی کنید با کمک کتاب و دوستان‌تان، به آنها پاسخ بدهید یا از معلم‌تان بپرسید.
روش مطالعه کتاب فیزیک

«مطالعه‌ی متن درس» و «حل مسئله»، یک چرخه است. سؤال‌ها شما را به‌سمت پاسخ‌ها هدایت می‌کنند و همان پاسخ‌ها، سؤال‌های بیشتری ایجاد می‌کنند. خیلی وقت‌ها یک فصل کامل، به توضیحِ یک موضوعِ پایه‌ای کوچک اختصاص داده شده است. شما باید به‌دنبال همین قوانین و موضوعات اساسی بگردید. این قوانین به دیدگاه فیزیکدانان درمورد طبیعت جهت می‌دهند. تقریبا همه‌ی مسائلی را که در کلاس‌های فیزیک با آنها مواجه می‌شوید، می‌توانید با استفاده از این فرمول‌ها و نکات حل کنید.
وقتی به‌دنبالِ برقراری ارتباط بین موضوعات مختلف هستید، ممکن است متوجه شوید که ابتدای یک مسئله‌ی خاص با جزئیات بسیار زیاد شرح داده شده است، اما ادامه‌ی مسئله به‌صورت خیلی خلاصه بیان شده است. وقتی مسئله این‌گونه تعمیم داده می‌شود، باید به مسائلی که قبلا توضیح داده شده‌اند برگردید و مطمئن شوید که می‌دانید چطور باید آن اصل عمومی را برای این مسئله‌ی خاص به‌کار ببرید. بعد ببینید آیا مسائل دیگری هم هستند که بتوانید با استفاده از آن قوانین حل‌شان کنید؟
در ادامه پیشنهادهایی برای مطالعه‌ی بهتر درس فیزیک ارائه شده است.
۱. مباحث اصلی فصل و یادداشت‌هایی را که در مرحله‌‌ی پیش‌خوانی تهیه کرده‌اید، مرور کنید. به نکاتی که سر کلاس بر آنها تأکید شده بود فکر کنید و سؤال‌هایی را که یادداشت کرده بودید، به‌یاد بیاورید.
۲. اول تکالیف‌تان را حل کنید. اگر تکالیف‌تان هنوز مشخص نشده‌ است، خودتان مسئله‌های مهم‌تر را انتخاب و بررسی کنید. با توجه به مطالبی که از کلاس آموخته‌اید و مسائلی که حل می‌کنید، سعی کنید سؤالاتی درباره‌ی آن فصل از فیزیک در ذهن‌تان ایجاد کنید.
۳. به‌طور فعال مطالعه کنید و سعی کنید مدام در ذهن‌تان سؤال داشته باشید. اگر بخواهید فیزیک را منفعلانه بخوانید، فقط وقت‌تان را تلف می‌کنید. وقتی فیزیک می‌خوانید، حتما یک مداد و کاغذ کنار دست‌تان داشته باشید تا نکات و سؤالاتی را که به ذهن‌تان می‌رسند، یادداشت کنید. اگر احساس کردید مطالعه‌تان فعال نیست، برگردید و دوباره نگاهی به مسائل و یادداشت‌هایتان بیندازید. بخوانید که یاد بگیرید، نه اینکه فقط مطالب را تمام کنید.
۴. به‌صورت دوره‌ای مطالعه را متوقف کنید و چیزهایی را که خوانده‌اید، به‌یاد بیاورید. برای اینکه مطالعه‌ی مفیدتری داشته باشید، می‌توانید مطالب را با صدای بلند بخوانید، نکات مهم را تکرار کنید و آنها را در حاشیه‌ی جزوه‌تان بنویسید.
۵. هنگام مطالعه، به فرمول‌ها، معادلات و ایده‌هایی برمی‌خورید که در حل مسائل به شما کمک می‌کنند. بعد از مطالعه‌ی این بخش‌ها، به قسمت مسائل بروید و روی یکی از سؤالاتی که با استفاده از آن فرمول‌ها حل می‌شوند، فکر کنید. این همبستگیِ مطالعه و حل مسئله، بخشی از چرخه‌ی «سؤال/جواب/سؤال» است. این کار دیدگاهی به‌دست می‌دهد که با مطالعه (حتی مطالعه‌ی دقیق) به‌تنهایی به‌دست نمی‌آید. مطالعه‌ی منفعلانه یعنی فقط مفاهیم متن را دنبال کنید و مطالعه‌ی فعال یعنی کاربردهای هر مبحث را بررسی کنید و سؤالات مربوط به آن را هم حل کنید. اگر سؤالات را به‌طور فعالانه با راه‌حل مسئله و متن کتاب ارتباط بدهید، می‌توانید در هنگام مطالعه تمرکز کنید و توانایی‌تان را در یاد‌آوری و به‌کار بستن مطالب، بالا ببرید.
چگونه مسائل فیزیک را حل کنیم؟
شما هم ممکن است مثل خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان دیگر، مهارت چندانی در حل مسئله نداشته باشید. این بخش قرار است به شما کمک کند در حل مسائل، حرفه‌ای شوید. برای اینکه بتوانید هر مسئله را به‌طور مؤثر و حرفه‌ای حل کنید، ابتدا باید به چند سؤال زیر پاسخ بدهید:
مسئله درمورد چیست؟
چه چیزی را باید پیدا کنم؟
از چه اطلاعاتی باید استفاده کنم؟ چه قوانینی به من کمک می‌کنند؟
چه اطلاعاتی درباره‌ی مسئله دارم؟
چطور می‌توانم از این اطلاعات برای حل مسئله استفاده کنم؟
آیا راه‌حل من منطقی است؟
فرض کنید در مسئله‌ای که پیش روی شماست درباره پرتاب یک توپ تنیس صحبت شده. اگر در حل مسئله حرفه‌ای باشید تشخیص می‌دهید که مسئله‌ مربوط به انرژی یا قانون دوم نیوتون است، درحالی‌که یک مبتدی فکر می‌کند این مسئله درمورد ورزش تنیس است. فرد مبتدی به نکات سطحی مسئله توجه می‌کند، ولی شما بر عمق آن تمرکز می‌کنید. شما به‌عنوان یک حرفه‌ای به این سؤالات پاسخ خواهید داد، با آنها کمی سرگرم می‌شوید و قبل از نوشتن فرمول‌ها و جایگذاری اعداد، در ذهن‌تان یا روی کاغذ، نمودار و طرح می‌کشید. اما یک مبتدی سعی می‌کند هرچه زودتر معادلات را بنویسد و اعداد را در آنها جایگذاری کند. یک مبتدی خیلی بیشتر از یک حرفه‌ای دچار اشتباه می‌شود.

خوب است نکات زیر را درمورد فیزیک‌دان‌ها و اساتید فیزیک بدانید:
یک فیزیک‌دان مسائلی را انتخاب می‌کند که بتوان به‌وسیله‌ی نمودار یا تصویر، آنها را نمایش داد. تقریبا هر مسئله‌‌ای را که در کلاس فیزیک با آن برخورد می‌کنید، می‌توان در یک طرح خلاصه کرد. این طرح معمولا یا شامل پاسخ است یا راه رسیدن به پاسخ را به شما نشان می‌دهد.
یک فیزیک‌دان به‌دنبال قوانینی است که به‌صورت ریاضی قابل توصیف باشند و بتواند آنها را برای بسیاری از مسائل فیزیک به‌کار ببرد. کتاب فیزیک شما پر از فرمول‌های مختلف است، اما شما باید قوانین کلی طبیعت را درک کنید تا یک دیدِ کلی نسبت به فیزیک به‌دست بیاورید و بتوانید مسائلی را که شامل قوانین متعددی می‌شوند و ممکن است برای حل‌شان به فرمول‌های زیادی احتیاج داشته باشید، حل کنید. در واقع، تمام فرمول‌های فیزیک از قوانین اصلی مشتق شده‌اند.

تدریس خصوصی فیزیک
برای حل مسائل فیزیک، مراحل زیر را انجام بدهید:
۱. صورت مسئله را بخوانید. معنی اصطلاحاتی را که نمی‌دانید، پیدا کنید. بدانید که مسئله درمورد چیست؟ برای اینکه مطمئن شوید مسئله را کاملا فهمیده‌اید، می‌توانید آن را یک بار دیگر به زبان خودتان بیان کنید یا برای یکی از دوستان‌تان توضیح بدهید.
۲. برای مسئله یک شکل یا طرح بکشید. یک طرح ساده هم کافی است، اما اگر می‌خواهید طرح خیلی خوبی بکشید، بهتر است این موارد را در نظر داشته باشید:
عنوانی انتخاب کنید که مسئله را توضیح بدهد یا مجهول مسئله را مشخص کند؛
متغیرها و پارامترهای مسئله را مشخص کنید و مقدار هریک از پارامترها را در طرح‌تان بنویسید؛
تمام پارامترهای مجهولی را که برای رسیدن به جواب لازم دارید، مشخص کنید؛
واحد اندازه‌گیری همه‌ی پارامترها را بنویسید. اگر طرح شما یک نمودار است، واحدها و مقیاس‌ها را فراموش نکنید؛
همه‌ی اطلاعات مسئله را بنویسید. مثلا میزان شتاب جاذبه، نادیده گرفتن مقاومت هوا یا اصطکاک و …؛
۳. مشخص کنید برای یافتن پاسخ، به کدام فرمول‌ها نیاز دارید؟ معمولا طرحی که کشیده‌اید، روش‌ها و فرمول‌های موردنیاز را به شما پیشنهاد می‌دهد. شاید گاهی لازم شود قبل از اینکه فرمول درست را انتخاب کنید، به کتاب یا جزوه‌تان نگاهی بیندازید. گاهی در مواردی که راه‌حل مستقیما از اطلاعات داده شده به‌دست نمی‌آید، به اطلاعات بیشتری نیاز خواهید داشت و باید مقادیر واسطه را هم حساب کنید.
۴. تصویر دیگری بکشید که سیستم یکپارچه و اصلی را نشان بدهد و بتوانید از آن برای ایجاد ارتباط بین داده‌ها و معادلات استفاده کنید. ممکن است این طرح دوم یک گراف، نمودار هندسی یا خطی یا تصویری از یک موقعیت فیزیکی باشد.
۵. حتی یک حرفه‌ای هم از روشِ «پیوسته» برای حل مسائل استفاده می‌کند. در این روش، از اطلاعات و داده‌های مسئله استفاده می‌کنید و به‌تدریج پیش می‌روید، مقادیر واسطه را محاسبه می‌کنید و درنهایت به جواب می‌رسید. نقطه‌ضعف این روش آن است که به‌علت تعداد زیاد محاسبات عددی، امکان اشتباه بالا می‌رود بنابراین هنگام کار با اعداد بزرگ، باید کاملا حواس‌تان را جمع کنید. با این حال، مزیت این روش آن است که در هر قدم می‌توانید میزان پیشرفتِ حلِ مسئله را ببینید. این روش مستقیم است و درصورتی‌که اشتباهی رخ بدهد، پیدا کردن آن آسان است.
۶.هرچه حرفه‌ای‌تر می‌شوید، بیشتر تمایل خواهید داشت که مسئله‌ها را با استفاده از روشِ «صوری» یا «رسمی» حل کنید. در این روش شما تا جایی که می‌توانید، محاسبات مسئله را انجام می‌دهید ولی اعداد را در فرمول‌ها جایگذاری نمی‌کنید. این روش در حل مسائل طولانی و پیچیده به شما کمک می‌کند بعضی از بخش‌ها را حذف یا ساده‌سازی کنید. وقتی یادگیری فیزیک را شروع می‌کنید، بهتر است در ابتدا اعداد را در فرمول‌ها جایگذاری کنید، اما همچنان که جلوتر می‌روید و اعتماد به نفس تان بیشتر می‌شود، بیشتر از روش رسمی استفاده کنید. بسیاری از افراد، از روش مخلوط استفاده می‌کنند، یعنی در بعضی جاها مقادیر و بعضی جاها هم نمادها را در فرمول قرار می‌دهند. (مثلا از g برای نشان دادن شتاب جاذبه‌ی زمین استفاده می‌‌کنند.)
۷. از راه‌حل خودتان انتقاد کنید. از خودتان بپرسید: «آیا این راه‌حل منطقی است؟» راه‌حل‌تان را با هر مثالی که در اختیار دارید یا مسائلی که قبلا حل کرده‌اید، امتحان کنید. معمولا می‌توانید با یک محاسبه‌ی تقریبی، درستی جواب را بسنجید. خیلی وقت‌ها یک اشتباه محاسباتی باعث می‌شود عددی به‌دست بیاورید که مشخصا جواب درستی نیست. حتما واحدهای اندازه‌گیری را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید جواب شما، همان خواسته‌ی مسئله است. این بررسی‌ها به درک شما از درستی مسئله و قدرت تشخیص اشتباهات کمک می‌کند. داشتن این درک و بینش، شما را در حل مسائل بعدی و امتحانات‌تان یاری می‌دهد.
۸. در هنگام امتحان، ممکن است مجبور باشید در زمان محدودی مسئله را حل کنید. پس هرگاه مسئله‌ای را در خانه حل کردید، یک بار دیگر برگردید و سعی کنید آن را سریع‌تر حل کنید تا سرعت و اعتماد‌به‌نفس‌تان را بالا ببرید.
وقتی یک مسئله را تمام کردید، پاسخ‌تان را مرور کنید. باید بتوانید بدون مراجعه به کتاب یا جزوه، راه‌حل‌تان را کاملا درک کنید. اگر در هنگام خواندن پاسخ، بخشی را متوجه نشدید، این یعنی یا یکی از مراحلی را که برای پیشبرد منطقی راه‌حل لازم بوده است، حذف کرده‌اید یا به‌اندازه‌ی کافی راه‌حل‌تان را توضیح نداده‌اید.
برای حل دقیق و صحیح مسائل در خانه، به زمان بیشتری احتیاج دارید. اگرچه یادداشت کردن تمام مراحل و کارهایی که برای حل مسئله انجام می‌دهید، سرعت‌تان را کم می‌کند، اما باعث می‌شود حرفه‌ای‌تر شوید و چیزی را جا نیندازید. این یادداشت‌های دقیق، برای دوره کردن قبل از امتحان هم بسیار مفیدند.

استاد سلام مرجع تدریس خصوصی در تدریس خصوصی فیزیک برای شما دوستان بهترین اساتید را معرفی می کند.


منبع : http://www.quransunnat.com/2017/07/27/بهترین-روش-مطالعه-درس-فیزیک-چیست؟/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۴۴
سامان حسینی

شما نوشته های خود را مطالعه می کنید. آنها را مجددا یا برای دفعات متوالی می خوانید. بعدا به امتحان می روید و میبینید که چقدر از مطالب را فراموش کرده اید. با وجود اینکه همه متن را بارها خوانده اید و چیزی یادتان نمی آید

خیلی از مدت زمان خواندمان به یک علت مخصوص تلف میشودئ: شما قادر به یادگیری مطالب در اولین بار نیستید.

بارها و بارها خواندن اطلاعات مشابه، مانند چسب زخم زدن روی یک آبکش است. ممکن است ریختن آب را تا حدی کاهش دهد، اما مشکل اصلی را حل نمی کند: تعداد سوراخ ها بیش از اندازه زیاد هستند.

راه حل کاهش زمان مطالعه ساده است: به جای ده ها بار تکرار، همه چیز را بار اول که می بینید یاد بگیرید.

گفتنش آسان تر از انجامش است. مطمئنم اگر ذهن شما مثل آبکش سوراخ نبود به راحتی می توانستید هر گونه اطلاعاتی را ثبت کنید. پرسش واقعی این است که چگونه می توان این کار را انجام داد؟ موضوع نابغه بودن و یا شانس داشتن نیست، بلکه چگونگی مطالعه شماست.
گام اول: سوراخ ها را پیدا کنید

اگر می خواهید یک مغز سوراخ دار را تعمیر کنید، باید سوراخ ها را کشف کنید. اطلاعاتی را که در یادگیری شان مشکل دارید را شناسایی کنید. ببینید در چه مواقعی اطلاعاتی را که خوانده اید درک نکردید. حال برای پیدا کردن حفره ها چند سوال از خودتان بپرسید:

    من چه مطالبی از این بخش را بیشتر ممکن است فراموش کنم؟
    چه مفاهیمی برای من جدید هستند؟ ( به جای پیدا کردن مفاهیم آشنا)
    در یادگیری چه مفاهیمی از همه بیشتر مشکل دارم؟

هنگامی که نقاط ضعف را شناسایی کنید, می توانید زمان بیشتری را در از بین بردن آنها در نظر بگیرید به جای آنکه وقتتان را با خواندن تمام اطلاعات اتلاف کنید.
گام دوم: نقاط ضعف را بازسازی کنید

هنگامی که نقاط ضعف را شناسایی کردید، باید فورا به دنبال بازسازی آنها باشید. هر کاری که انجام می دهید را رها کرده و به دنبال راه حل برای این مشکل بگردید. برنامه نویسان می دانند که یک اشکال باقی مانده در سیستم می تواند بعدا چند صد برابر هزینه برای برطرف شدن ایجاد کند. به عنوان یک یادگیرنده، شما نیز باید به سرعت برای حل مشکل اقدام کنید.

صدها کتاب درباره ی استراتژی های مختلف برای رفع نقاط ضعف نوشته شده است که از حوزه این مقاله کوتاه خارج است. اما چند نکته برای شروع بیان می شود:

    حفظ کردن؟ اگر لازم است اطلاعات خاصی را بخاطر بسپارید، سعی کنید با استفاده از روش ارتباطی این کار را انجام دهید. یک تصویر اغراق آمیز شبیه آن چیزی که می خواهید حفظ کنید را تجسم کنید. می توانید فرمول ها را از این راه به وسیله ی ایجاد ارتباط میان تصاویر واضح و کاراکتر های مختلف حفظ کنید. یک فرمول مانند F = C / A، می تواند به تعداد زیادی فانوسF= در کنارC= جاده ای طولانی به یک آبادیA= دور افتاده تبدیل شود.
    مفهومی کردن؟ اگر لازم است مطلبی را درک کنید؛ برای ترکیب ایده ها یک تصویر یا نمودار رسم کنید.
    بازیابی؟ اگر لازم است توده پیچیده ای از اطلاعات را حفظ کنید، سعی کنید با استفاده از استعاره ها و مثال های واضح این کار را انجام دهید تا مفاهیم انتزاعی را به مطالبی ملموس تبدیل کنید.

تعمیر نقاط ضعف در درک شما کار دشواری نیست-اگر شما بدانید که ضعفتان در چیست. نگران نباشید، با تمرکز بر روی اطلاعات می توانید آن ها را درک کنید. اما اگر نمی دانید که چه مطالبی را از دست داده اید، به آسانی می توانید مطالب را مرور کنید تا چیزی از قلم نیفتد.
گام سوم: درک خود را چک کنید

آیا مطلب را می گیرید؟ آیا اطلاعات برای شما مفهوم هستند، و یا قراردادی، بی معنی و مشکل به نظر می رسند؟ بیشتر آزمون های مدرسه و تقریبا تمام آزمون های زندگی در واقع برای پاسخ به یک سوال طراحی شده اند: آیا شما آنچه مطالعه می کنید را درک می کنید؟

اگر مطمئن نیستید، زمان آن است که عمیق تر کار کنید. مدام از خودتان بپرسید “چرا”؛ تا زمانی که به جایی برسید که موضوع را درک کنید. در اینجا چند راهنمایی برای بهبود درک شما مطرح می شود:

    به دنبال توصیفات حسی باشید. مغز شما کامپیوتر نیست، بلکه طوری طراحی شده است که اطلاعات عاطفی، واضح و حسی را بهتر از جزئیات انتزاعی یا خشک درک کند. برای جزئیات انتزاعی پیوند احساسی ایجاد کنید، عکس بکشید یا داستان تعریف کنید. هنگام یادگیری حل مسائل ریاضی مثل ماتریس ها، من دستانم روی قطرحرکت می دادم، یکی اضافه می کرد و دیگری حذف.
    پس زمینه را دریافت کنید. بسیاری از اطلاعاتی که بی معنی به نظر می رسند، زمانی که در یک چهار چوب خاص قرار می گیرند مفهوم بیشتری پیدا می کنند. اگر درگیر درک مطلب خاصی هستید، تحقیق کنید و ریشه ی آن مطلب را بیابید. این کار ممکن است در ابتدا زمان زیادی بگیرد، اما می تواند در آینده از اتلاف وقت جلوگیری کند از آنجایی که مفاهیم بعدی نیز بر اساس آن تعریف شده اند.

استاد سلام مرجع تدریس خصوصی از جمله  تدریس خصوصی ریاضی وتدریس خصوصی فیزیک شما را در این راه کمک می کند.

گام چهارم: خود را بیازمایید

هر زمان که روش یادگیری جدیدی را به کار می برید، لازم است نتایج را نیز اندازه گیری کنید. ببینید که آیا سیستم جدید شما در واقع کمکی به شما به یاد آوری مطالب کرده است یا نه. هنگامی که با یک سیستم آشنا می شوید، با دقت بیشتری می توانید درباره ی وسعت دانش خود قضاوت کنید. اما تا آن زمان، به طور منظم خودتان را بیازمایید، تا نقاط ضعف سیستم را در بیاورید و آن ها را برطرف کنید.

بهترین آزمون ها، آزمون های هدفمند هستند. اگر در مدرسه هستید, به امتحانات گذشته، آزمایشات یا سوالات کتاب نگاهی بیندازید. اگر خودتان درس می خوانید، تمرینات کوتاهی برای خود طراحی کنید که به شما اثبات کند که شما از آنچه انجام می دهید درک کامل دارید.

مهم ترین توصیه ای که من می توانم بکنم این است: زمان مطالعه را مقدس بدانید. با این انتظار شروع کنید که یا بار اول همه چیز را یاد بگیرید، یا اینکه مواردی که نیاز به توضیح بیشتر دارند را مشخص کنید. تمرکز کنید و از نقاط ضعف احتمالی آگاه شوید تا بتوانید همه چیز را در دفعه اول یاد بگیرید.

منبع: http://genie.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۴۳
سامان حسینی
دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰ ق.ظ

1... 2... 3... همه بگین سیب!

در دنیایی که همه چیز به سرعت فراموش می شود، عکسها اسنادی هستند که با ثبت یک تصویر از یک لحظه، تاریخ را روایت می کنند. عکسها آنقدر قدرتمند هستند که تمامی احساسات درون خود را به چشم بیننده منتقل می کنند. زیبایی، خشم، امید، اندوه و ظلم را به خوبی می توان از یک عکس خوب حس کرد.

فشار دادن دکمه ی شاتر، فعال شدن نرم افزار دوربین، روشن شدن فلاش و.... یک لحظه بعد خلق یک عکس که خاطره ای ماندگار است.

عکاسی دارای سه جنبه علمی، صنعتی و هنری است که ابتدا به صورت یک پدیده ی علمی بوجود آمد. با پیشرفت علم عکاسی، به صورت یک صنعت گسترش یافت و هم اکنون به عنوان یک هنر تثبیت شده است.

عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده است، بلکه نتیجه ی تلاش افراد بسیاری در زمینه های مختلف و اکتشاف و نوآوری در آن، در طول تاریخ انجام شده است.

عکاسی راهی است برای انتقال و ثبت لحظات شیرین زندگی و بر این اساس با توجه به تاثیر بالایی که این هنر در زندگی امروز ما دارد، پس نامگذاری یک روز در سال بعنوان روز عکاس بسیار ارزنده و بجاست.

پیشنهاد نامگذاری 19 آگوست، در زمان نامگذاری عکاسی برای عموم – توسط انجمن های عکاسی در امریکا – اعلام شد. اما به دلیل نبود یک نهاد واحد بین المللی برای هماهنگ کردن امور، قوانین و رویدادهای مرتبط با عکاسی، روز جهانی عکاسی برای بسیاری از عکاسان در نقاط مختلف جهان ناشناخته مانده.

امروزه همه ی مردم از پیر و جوان و در همه ی سطوح تحصیلات، دوربین به دست هستند و عکس می گیرند. اما هر کس که دوربین دارد عکاس نیست و عکاس حرفه ای با عکاسی عادی یکی نیست. آموزشگاههای زیادی در رشته های مثل کلاس عکاسی پایه تا پیشرفته و کلاس کارگاه عکاسی، هنر جو می پذیرند. همینطور دوره ها و کلاسهایی وجود دارند که عکاسی را در ابعاد مختلف به علاقمندان آموزش می دهند. کلاس عکاسی آتلیه، کلاس فتوشاپ و روتوش عکس، کلاس عکاسی و نورپردازی و کلاس عکاسی دیجیتال. همینطور اگر میخواهید بذر این هنر زیبا و ماندگار را از کودکی در وجود فرزندتان بکارید، خیلی خوب است که پیگیر تشکیل کلاسهایی مثل کلاس عکاسی برای کودکان باشید.

در اینجا با نام بردن از شاخه های هنر عکاسی می بینید که این هنر ارزنده چه ابعاد وسیعی دارد.


انواع شاخه های عکاسی


  • عکاسی معماری                     - عکاسی حیات وحش
  • عکاسی اجسام بی جان             - عکاسی از مناظر
  • عکاسی ورزشی                     - عکاسی خبری
  • عکاسی پرتره                        - عکاسی شب
  • عکاسی از طبیعت                  - عکاسی ماکرو و عکاسی صنعتی.


... و اما عکاس، هنرمند بزرگی است که دغدغه ی مردمش را دارد. دوربین وسیله ی کاری او و به جانش بسته است. در جستجوی شکار لحظه ی بی تکرار و نابی است تا کادر ببندد و و تمام افکار و احساساتش را در آن سوژه می بیند. هر عکس، فرزند شایسته ای از عکاسش است. با تماشای عکسهای یک هنرمند، به روحیات و شخصیت صاحب هنر پی می بریم. در طول تاریخ از زمان تولد دوربین و خلق اولین عکس، عکسهای تاثیر گذار بسیاری گرفته شده اند. عکسهای خبری، عکسهای ورزشی و عکسهای اجتماعی از این گروهها هستند. در دنیای امروزه که با یک کلیک، اطلاعات در سطح دنیا مخابره می شود، عکس خوبی که در این سر دنیا برای اعلام خشم از جنگ و تاثیرش بر کودکان گرفته می شود، در ثانیه ای بعد دل یک انسان را در آن سر دنیا به درد می آورد و به فکر فرو می برد. یک عکس اجتماعی خوب  که از دریچه دوربین عکاسی متعهد گرفته می شود، به اندازه ی بزرگترین و تاثیر گذار ترین سمینارها و سخنرانی ها، می تواند موثر واقع شود.

  استاد سلام مرجع تدریس خصوصی ضمن تبریک روز جهانی عکاس به همه ی فعالان حرفه ی عکاسی، هنر این عزیزان را ارج می نهد و برای ترویج این هنر ارزنده، با معرفی بهترین استادان این فن،  دوره های متنوعی را به علاقمندان پیشنهاد می کند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۴۰
سامان حسینی