استادسلام مرکز تسهیل خدمات آموزشی

تدریس خصوصی، معلم خصوصی، کلاس خصوصی و آگهی دوره های آموزشی و کارگاه آموزشی

استادسلام مرکز تسهیل خدمات آموزشی

تدریس خصوصی، معلم خصوصی، کلاس خصوصی و آگهی دوره های آموزشی و کارگاه آموزشی

اگر دانش آموز، دانشجو، کاریاب و کاربر و دوستدار یادگیری هستید
اگر دنبال آموزش مهارتی هستید یا معلم خصوصی می خواهید برای هر درسی یا دنبال تدریس خصوصی هستید از همین بالا فقط رشته ای را که می خواهید تایپ کنید لیست مدرس خصوصی برای شما نمایش داده می شود و می توانید از بین آنها مدرسین نزدیک به خود را برای تدریس خصوصی انتخاب کنید.
بایگانی
پیوندها
دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴ ب.ظ

بزرگداشت محمد بن زکریای رازی

از قدیم گفته اند و بارها شنیده ایم که ایران مهد علم و دانش است و همواره فرزندان ایران زمین، علوم و دانشهای مختلف را به سراسر جهانیان برده اند. شاید در نظر اول کمی غلو آمیز باشد، اما وقتی در زندگینامه مشاهیر ایرانی دقت می کنیم در می یابیم که بسیاری از اولین کشفیات در علوم مختلف، از ایران به سایر نقاط دنیا رفته است.

بزرگترین دانشمندان و بزرگان علوم نیز عموما ایرانی بوده اند. یکی از این مشاهیر، محمد بن زکریای رازی است.

محمد بن زکریای رازی پزشک، فیلسوف و شیمیدان ایرانی است که آثار ماندگاری را در زمینه پزشکی، شیمی و فلسفه نوشته است. او به عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد در جهان معروف است.

او در سال 244 خورشیدی در شهر ری به دنیا آمد.شهر ری در آن زمان سرزمین عالمان و ادیبان ومحفل ادب و فلسفه بود. او در جوانی عود می نواخت و گاهی شعر هم می سرود. بعد به زرگری وسپس به کیمیاگری روی آورد. در سنین میانسالی طب را آموخت . برای آموختن علم به بیمارستان بغداد که در آن زمان جانشین دانشگاه جندی شاپور بود، رفت. بعدها رئیس بیمارستان معتضدی شد و پس از مرگ معتضد خلیفه عباسی به ری رفته، ریاست بیمارستان ری را به عهده گرفت و تا آخر عمر در این شهر طبابت کرد. یکی از نوآوری های وی تاسیس بخش بیماران روانی در بیمارستان معتضدب بغداد بوده است. رازی مردی خوش خلق و کوشا در درس بود. به بیماران توجه بسیاری داشت. مخصوصا درباره فقرا بسیار رئوف بود. رازی در کتابی که با عنوان « الفهرست» از او بر جا مانده درباره صفات پزشک گفته که: هر کسی لایق طبابت نیست و جاهلان عالم نما را به شدت مکوم می کرد.

زکریای رازی اولین کسی بود که تشخیص تفکیکی بین آبله و سرخک را بیان کرد. رازی نخستین پزشکی است که برخی از شعبه های اعصاب را در سر و گردن شناخته و درباره آنها توضیحاتی داده است.

رازی اسراف در دارو را بسیار مضر می داند. او می گوید اگر پزشکی بتواند بیماری را با غذا درمان کند به سعادت رسیده است.

رازی تحصیل در شیمی را قبل پزشکی شروع کرد. عمده تاثیر رازی در شیمی در طبقه بندی مواد است. او نخستین کسی است که اجسام را به سه دسته نباتی، جمادی و حیوانی تقسیم بندی کرد. وی پایه گذار شیمی نوین است.

کشف های بسیاری را  به او نسبت داده اند.

  1. رازی کاشف الکل است.
  2. اسید سولفریک را کشف کرد.
  3. از تاثیر آب آهک بر نوشادور، اسیدکلریدریک به دست آورد.
  4. استات مس یا زنگار از کشفیات اوست.
  5. از سوزاندن زرنیخ، اکسید آرسنیک یا مرگ موش را فراهم کرد.
  6. اسید سیتریک را از آب نارنج به دست آورد.
  7. و ...

رازی 56 کتاب در طب دارد. 33 کتاب در علوم طبیعیات نوشته است. 7 کتاب در منطق دارد. 10 کتاب در ریاضیات و نجوم، 17 کتاب در علوم فلسفی، 6 کتاب در علوم ماوراء الطبیعه، 14 کتاب درباره الهیات، 22 کتاب در کیمیا، 2 کتاب در کفریات و 10 کتاب دیگر در علوم مخالف دیگر که جمعا 184 جلد کتاب است.

شایسته است در سالروز تولد چنین اعجوبه ای، از زحماتش قدرشناسی کنیم. او با کشف الکل، جان بشر را نجات داد و با کشف راه درمان بسیاری از بیماریها، انسان را تا ابد مدیون خود کرد. به احترام این اسطوره ی علم و فخر ایران زمین، تمام قد می ایستیم.

استاد سلام، مرجع تدریس خصوصی از جمله تدریس خصوصی فیزیک، تدریس خصوصی شیمی، تدریس زبان انگلیسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی